دور از وطن

یادداشت های یک ایرانی دور از وطن

(1+2)6/2

سلام…
حدود دو هفته قبل یکی از دوستانم این عبارت به ظاهر ساده رو جلوم گذاشت و از من خواست که جواب رو بهش بگم. عبارت اینه: (1+2)6/2
توصیه میکنم اول خودتون یه خورده رو این سوال ساده فکر بکنید و بعد به خوندن ادامه بدید🙂
در اولین نگاه بهش گفتم یک؛ اما بهم گفت که جوابت درست نیست جواب درست ۹ هست و ازش خواستم که دلیلش رو هم بگه که البته قانع هم شدم. اما من چطور اشتباه به یک رسیدم…
اول از همه اینکه اولویت با پرانتز هست و همه قبول داریم. پس داخل پرانتز شد ۳. بعد چون میخواستم مثلن بگم این که کاری نداره دادا و سریع ۲ رو در ۳ که همون جواب پرانتز هست ضرب کردم و ۶ به دست آوردم و در آخر هم ۶ تقسیم بر ۶ شد یک و خوشحال و شادمان جواب رو بهش گفتم. اما اشتباه کجا بود و چرا پاسخ ۹ هست…
همون طور که گفتم اول از همه اینکه اولویت با پرانتز هست؛ پس داخل پرانتز میشه ۳. اما اینجا باید این رو در نظر داشته باشیم که تقدم ضرب و تقسیم یکی هست. واضح تر بگم که اول از همه اولویت با پرانتزها و دوم عبارات تواندار که اینجا پرانتز داریم ولی توان نداریم. اولویت سوم ضرب و تقسیم و اینکه از چپ به راست. پس در واقع جواب به این صورت به دست میاد : شش تقسیم بر دو ضربدر سه = نه🙂
جالب اینجاست که همین سوال در سطح جهان پخش شده و هر کسی استدلال خودش رو داره. مثلن اینجا میتونید مقداری از بحث ها و نظرات افراد رو ببینید. تو فرفر هم بین ایرانی ها نظرات مختلفی رد و بدل شد.(+)
در این بین ماشین حساب های مختلف هم جواب های متفاوتی برای این سوال داشتند!🙂


(1+2)6/2

(1+2)6/2

حالا شما چه فکر میکنید؟!

2 پاسخ به “(1+2)6/2

  1. مسعود 8 مه 2011 در 06:45

    6
    1= —
    (1+2)2

  2. مجید اصلی 25 مه 2011 در 21:33

    ممنون
    مطلب جالبی بود. چالش خوبی برای ذهن حسابگر بود.

پاسخی بگذارید

